Ringgit merosot ke paras terendah dalam tempoh 17 tahun



KUALA LUMPUR - Ringgit Malaysia menjunam pertama kalinya sejak tahun 1998 apabila para pelabur lari aset negara di tengah-tengah kelembapan ekonomi dan kontroversi atas kewangan yang dikaitkan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Kejutan penurunan nilai China yuan tergumpal lebih banyak tekanan ke atas ringgit, mata wang yang paling teruk berbayar Asia dalam tempoh 12 bulan yang lalu.

Ringgit jatuh 1.9% kepada 4,0365 dolar pada 01:38 di Kuala Lumpur dalam kerugian terbesar sejak 1998, mengikut harga dari bank-bank tempatan yang dikumpul oleh Bloomberg. Ia jatuh ke rendah 4,0375.

Indeks saham penanda aras Malaysia diketuai hampir terendah sejak Februari 2013 dan hasil bon kerajaan 10 tahun meningkat ke paras tertinggi dalam tujuh bulan.

Najib telah menerima lebih 2.6 bilion ringgit ($ 645 juta) sumbangan yang didepositkan ke dalam akaun bank peribadi dan yang pada mulanya dikaitkan dengan syarikat pelaburan negeri hutang terlantar 1Malaysia Development Bhd. Ringgit telah menurun 21% pada masa lalu tahun dan merosot kepada rekod 4,8850 per dolar semasa 1997-98 krisis kewangan Asia, apabila bekas Perdana Mahathir Mohamad mengenakan kawalan modal dan tambatan mata wang pada 3.8.

Laporan KDNK

Satu laporan kerajaan pada Khamis boleh menunjukkan pertumbuhan ekonomi suku kedua Malaysia menjadi perlahan kepada 4.5% daripada 5.6% dalam tiga bulan yang lalu, menurut anggaran median dalam penyiasatan Bloomberg. Itu akan menjadi kadar paling perlahan sejak awal 2013. Eksport merosot dalam empat daripada enam bulan pertama tahun 2015 dan penghantaran dari China, pasaran terbesar di negara Asia Tenggara, menguncup pada Julai untuk bulan kelima tahun ini.

Dana Global telah menarik kira-kira $ 3 bilion daripada ekuiti negara pada tahun 2015, yang paling sejak 2008, sama seperti AS peningkatan kadar faedah tenun. Indeks KLCI FTSE Bursa Malaysia telah kehilangan lebih daripada 13% dari tinggi tahun ini pada bulan April. Pelabur luar negara mengurangkan pegangan kerajaan Malaysia dan hutang korporat yang paling rendah dalam tempoh tiga tahun pada bulan Julai.

Rizab pertukaran asing menurun kurang dari $ 100 bilion sebulan lepas buat kali pertama sejak 2010 untuk $ 96700000000. Bank pusat akan terus "melicinkan turun naik yang berlebihan," Julia Goh, seorang penganalisis di Singapura United Overseas Bank Ltd, telah menulis dalam nota penyelidikan pada Selasa.

Pihak berkuasa kewangan telah membelanjakan $ 25000000000 mempertahankan mata wang sejak Julai 2014, selepas mengambil kira kesan penilaian, Philip McNicholas, seorang ahli ekonomi yang berpangkalan di Singapura di BNP Paribas SA, telah menulis dalam laporan 24 Julai.

Volatiliti lonjakan

Satu bulan turun naik tersirat untuk ringgit, ukuran perubahan kadar pertukaran dijangka digunakan untuk pilihan harga, adalah yang tertinggi di Asia pada 13.5%. Dua belas bulan hadapan bukan deliverable tenggelam 1.4% kepada 4,2337 pada hari Rabu.

Bon Malaysia merosot, kos untuk memastikan hutang kerajaan selama lima tahun menggunakan swap kredit lalai meningkat kepada 167, yang tertinggi sejak 2011, harga CMA menunjukkan. Hasil 10-tahun naik enam mata asas kepada 4.25%.

"Harga minyak yang lebih rendah dan menurunkan nilai yuan harus negatif bagi ringgit," kata Masashi Murata, Naib Presiden di Brown Brothers Harriman & Co di Tokyo. " ringgit lemah adalah negatif bagi permintaan domestik Malaysia kerana ia meningkatkan jangkaan inflasi dan aliran keluar wang."



No comments:

Post a Comment