Polis thai memburu seorang warga asing dan dua lelaki lain dalam kes pengeboman di Bangkok,1 juta baht bagi orang yang memberi maklumat




Thailand, polis semalam berkata bahawa suspek telah ditangkap oleh kamera CCTV dalam beberapa minit yang lepas sebelum bom di Erawan Hindu kuil diletupkan, satu adalah warga asing, menurut apa yang dilihat, suspek yang mungkin datang dari Timur Tengah dan Eropah .

Jurucakap polis Thai Prawut Thawornsiri berkata, penyiasat turut mempersoalkan dua lelaki lain yang boleh menjadi sahabat suspek pertama.
Beliau berkata dalam satu temu bual di televisyen bahawa waran tangkap telah dikeluarkan.

Mendedahkan mengenai lelaki itu, memakai baju-T kuning, rendah dalam kuil dan berjalan kembali dengan berjalan di kalangan orang ramai, yang merupakan pengunjung sebelum kira-kira 20 minit letupan yang mengorbankan 20 orang dan mencederakan lebih daripada 120 yang lain.

Prawut mengumumkan bahawa polis akan menawarkan hadiah wang 1 juta baht bagi orang-orang yang memberi maklumat yang membawa kepada penangkapan suspek. Polis memberi ganjaran wang 3000 baht bagi pemilik kenderaan tuk-tuk, yang membawa bawa suspek memakai baju kuning,
Dua orang itu, jurucakap mengesahkan seorang memakai merah dan satu jubah putih lain dilihat berhampiran antara satu sama lain seolah-olah untuk membantu suspek.

Selepas pengeboman ini telah membunuh 11 pelancong warga asing, Asia 20 orang. Kerajaan di sesetengah negara telah mengeluarkan amaran kepada rakyatnya untuk perjalanan untuk melawat Thailand.
Kerajaan Thailand berkata pengeboman melemahkan ekonomi, terutamanya sektor pelancongan, kerana sektor ini kian menurun selepas rampasan kuasa tentera tahun lepas.



No comments:

Post a Comment