Jentera kargo meletup memusnahkan pelabuhan di bandar timur laut Tianjin China





Letupan disebabkan oleh kebakaran di bandar pelabuhan Tianjin, Sekurang-kurangnya 17 orang terbunuh dan mencederakan lebih daripada 400 orang selepas jentera kargo meletup dua meletus dan memusnahkan laman dalam sektor industri di bandar pelabuhan di bandar timur laut Tianjin China lewat Rabu Ogos 12, menurut media melaporkan rasmi dari China.

Menurut kenyataan Presiden Xi Jinping berkata kebakaran itu disebabkan dua bahan letupan dalam simpanan gudang kargo bahan kimia dan barang-barang berbahaya, 11:30 (waktu tempatan ), kemudian berlaku letupan selepas lebih 30 saat, letupan tegak kedua berlaku lagi bahawa kesan bahan letupan telah merebak pada jarak beberapa kilometer.

Xi Jinping berkata, dengan serta-merta di tempat kejadian anggota bomba tiba dan mula beroperasi menyelamatkan mangsa. Menurut China Central Television (CCTV).

CCTV berkata angka kematian boleh meningkat lagi, manakala mereka yang cedera masih dalam keadaan kecemasan. Pihak berkuasa China meneruskan siasatan terus di sekitar kebakaran.





No comments:

Post a Comment