Bahagian Buk peluru berpandu Rusia ditemui dengan kepingan pesawat Malaysia MH17 terhempas di Ukraine



Belanda: Penyiasat Belanda berkata pada Selasa lepas, mereka mendapati beberapa keping dipercayai keping Buk peluru berpandu  Rusia  di Ukraine, di mana Malaysia MH 17 pesawat telah ditembak jatuh pada 17 Julai 2014.

Pengumuman itu adalah yang pertama mendakwa bahawa terdapat beberapa keping bukti, peluru berpandu ditembak ke bawah dan membunuh sekurang-kurangnya 298 orang di atas kapal.

Peguam Belanda Fred Westerbeke mengetuai penyiasatan itu, kepada AP wartawan bahawa mereka telah menemui beberapa keping sistem peluru berpandu, peluru berpandu mungkin Bush (Ed) Rusia. Katanya, beliau akan meminta Rusia dan negara-negara lain untuk membantu mengenal pasti bahagian yang mencurigakan latar depan peluru berpandu tambahan. Satu topik hangat siasatan ini boleh mengadakan lebih banyak maklumat mengenai sebab-sebab yang berkaitan dengan kemalangan MH 17.


Ukraine dan negara-negara Barat telah menuduh pemberontak yang disokong oleh pesawat Rusia telah menembak jatuh pesawat Malaysia MH 17 oleh peluru berpandu Buk yang dibekalkan oleh Rusia. Tetapi pemberontak sentiasa menafikan tuduhan.

Menggesa pesawat MH Malaysia Flight 17 sedang dalam perjalanan dari Amsterdam hampir Belanda ke Kuala Lumpur, Malaysia, dan jatuh di timur Ukraine.





No comments:

Post a Comment