Amerika Syarikat dan sekutunya di Eropah membuat persediaan perang terhadap media Rusia



Amerika Syarikat dan sekutunya di Eropah bukan sahaja akan meningkatkan keupayaan ketenteraan, tetapi mereka juga sedang membuat persediaan perang terhadap media Rusia.

Laman web rasmi kedutaan AS di Tunisia baru-baru ini mengeluarkan maklumat bahawa Amerika Syarikat mula kempen untuk wartawan dari rantau Baltik untuk mereka bersedia untuk melawan media Moscow. Program latihan ini akan merangkumi beberapa fasa dan terdapat latihan jangka pendek di Amerika Syarikat.
Matlamat terbesar Amerika dalam latihan adalah mereka mahu melihat semua bentuk media dan juga untuk mengajar wartawan kemahiran menulis kembali sejak permulaan krisis di Ukraine.

Sejak pertempuran di Ukraine negara-negara Barat telah membuat beberapa percubaan untuk menggunakan media untuk memburuk-burukkan Rusia vampire untuk masyarakat antarabangsa. Kesatuan Eropah telah mewujudkan satu unit khas yang ditugaskan untuk memantau media Rusia mengenai aktiviti institusi EU .

Bagaimanapun, media Barat seolah-olah kurang berkesan kerana di negara-negara lain masih menganggap Rusia sebagai rakan kongsi dan mengambil keputusan menambah strategi maklumat baru yang digunakan di negara-negara yang sebelum ini di bawah taklukan Soviet oleh wartawan dari negara-negara ini untuk meningkatkan aktiviti dan kematangan menentang pengaruh Rusia.

Oleh itu, seorang saintis politik Rusia menjelaskan akhbar Sputnik bahawa kebimbangan Barat kalah perang kepada media berita Rusia pengaruh barat ialah kejadian profesional media di rantau Baltik, yang kebanyakan orang di negara Rusia.



No comments:

Post a Comment