lawatan pertama Najib ke Johor selepas Muhyiddin dikeluarkan



PASIR GUDANG: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau sedar akan perasaan ahli-ahli Umno Johor berikutan keputusan mengejut untuk menyingkirkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Dalam ucapannya pada perasmian perwakilan Pasir Gudang Umno bertemu di sini semalam, Najib berkata beliau tidak mempunyai niat untuk mencederakan rakyat Johor.

"Ia adalah satu keputusan yang amat sukar, tetapi atas sebab-sebab tertentu, ia perlu dibuat demi kepentingan politik, tidak menyakiti Johor," katanya.

Ini merupakan lawatan pertama Najib ke Johor selepas Muhyiddin telah dikeluarkan bulan lepas. Muhyiddin merupakan bekas menteri besar 1986-1995.

Sambil mengakui bahawa beliau memahami sentimen di Johor, yang selama ini telah menjadi kubu kuat Umno dan Barisan Nasional, Najib berkata beliau menghargai kepercayaan yang Umno negeri itu telah diberikan kepadanya untuk terus menerajui parti.

Di media sosial, Najib berkata Umno perlu mewujudkan lebih banyak "pahlawan keyboard" untuk menangkis persepsi negatif terhadap pihak dalam media sosial.

"Penyebaran semakin teruk fitnah menunjukkan bahawa alam siber adalah medan perang baru berbanding dengan dunia fizikal," katanya.

Umno, katanya, kini menghadapi cabaran yang teruk kerana pembangkang tahu bagaimana untuk memanipulasi media baru.

"Pembangkang hanya perlu mewujudkan persepsi keraguan dan isu-isu.

"Mereka hanya perlu membangkitkan isu-isu dalam minda rakyat, yang akan menjadi cukup untuk menghakis kepercayaan mereka dalam parti," katanya.
Najib memberi contoh daripada 1Malaysia Development Bhd (1MDB) isu, di mana dakwaan terbang di ruang siber bahawa dana kekayaan berdaulat mengalami kerugian RM42bil.

Beliau menegaskan bahawa fakta-fakta adalah sebaliknya, tetapi telah dipintal sekitar di media sosial sehinggakan ia telah menyebabkan persepsi negatif ke atas 1MDB.

"Saya boleh katakan dalam tempoh lima bulan akan datang, hutang 1MDB akan dikurangkan dengan ketara. I atau 1MDB akan membuat pengumuman mengenai perkara ini secara berperingkat-peringkat, "kata Najib, yang juga Menteri Kewangan.

"1MDB tidak mengalami kerugian kerana kami masih mempunyai aset. Hutangnya dapat diselesaikan. Ini adalah pandangan yang saya mahu meletakkan ke hadapan, "katanya.

Sementara itu, empat bahagian Umno Sabah memberi sokongan kepada Najib sebagai presiden parti.

Kota Kinabalu, Tuaran, Putatan dan Batu Sapi bahagian, yang mengadakan mesyuarat mereka pada hujung minggu, mengulangi sokongan mereka kepada Najib untuk terus memimpin parti dan negara sebagai Perdana Menteri.




sumber
The Star Online 

No comments:

Post a Comment