ISIS Memusnahkan kuil-kuil lama berusia 2000 tahun, makam lama berusia 1500 tahun dan kongsikan di rangkayan sosial tanpa ada perasaan sedih







Syria: militan ISIS dilaporkan telah memusnahkan kuil-kuil lama yang terkenal di kota Palmyra di Syria beberapa hari lalu.
Kuil ini bernama Kuil Beelshamen, yang telah wujud selama 2000 tahun dan dianggap sebuah kuil yang merupakan salah satu pemuliharaan terbaik. Kuil ini bermakna syurga bagi Tuhan khusus untuk Tuhan Baal.
Menurut kumpulan Pemerhati aktivis Syria bagi Hak Asasi Manusia, yang berpangkalan di United Kingdom mengesahkan bahawa kuil Beelshamen diletupkan menggunakan bom.

Di samping itu, mereka menggunakan jentolak untuk robohkan Mar Elian perkuburan makam lama yang berusia 1500 tahun, tidak sedih atas perbuatan mereka. ISIS berkongsi keganasan mereka di rangkaian sosial dengan puji-pujian mereka bahawa ini adalah hak mereka untuk merobohkan, kerana tidak ada tempat perintah Allah.

Ini bukan kali pertama ISIS memusnahkan tempat suci kuno berusia ribuan tahun, beberapa bulan yang lalu letupan tangki minyak ISIS merobohkan kuil Nimrud wujud 3,000 tahun di Iraq.


No comments:

Post a Comment