Arab Saudi merancang untuk membeli peluru berpandu imbasan IT dari Rusia yang boleh mencecah sehingga jarak 500 km



Arab Saudi dalam perbincangan untuk membeli sistem peluru berpandu yang boleh menggoda Scan Mata (Iskander), Adel al-Jubeir, berkata selepas pertemuan dengan rakan sejawatannya dari Rusia Sergey Lavrov beliau pada hari Selasa di Moscow. tetapi mereka masih ragu-ragu mengenai hubungan ini pada masa akan datang, ia masih tidak jelas .

Arab Saudi merancang untuk mewujudkan hubungan yang lebih kukuh dengan Rusia dalam semua bidang, termasuk sektor ketenteraan. Mendalamkan hubungan akan dijalankan oleh delegasi tentera dan pakar-pakar dari kedua-dua negara, terutama perbincangan mengenai pembelian senjata dari Rusia dengan sistem Mata jantina peluru berpandu imbasan.
Walau bagaimanapun, setakat ini Amerika Syarikat masih mengekalkan kedudukannya sebagai pengeksport terbesar senjata kepada Middle Kingdom Brother.

Bukan kebetulan bahawa Arab Saudi membeli lebih banyak peluru berpandu. Berikutan perjanjian baru-baru ini mengenai isu nuklear Iran dan 6 kuasa (Amerika Syarikat, Rusia, China, Perancis, Britain, Jerman) dibuat negara-negara Teluk Parsi dan Israel semakin bimbang dengan ketakutan bahawa perjanjian ini akan membuat Iran ada keupayaan untuk menyebabkan rasa tidak selamat di rantau ini MCI.

Malah, Arab DF-21 peluru berpandu dan peluru berpandu balistik, jarak sederhana sudah membeli dari China dan akan membeli peluru berpandu imbasan jantina IT dari Rusia pada masa akan datang tidak lama lagi.

Laporan pada 2008 menunjukkan bahawa kontrak Arab untuk membeli senjata dari Persekutuan Rusia jika kekunci House Bed mengurangkan kerjasama dengan Berlin Tehran. Begitu juga, laporan 2013 juga mendedahkan bahawa Arab Saudi telah memberikan kontrak rahsia Rusia dalam pasaran minyak global dan pengurusan gas jika Rusia menarik diri daripada rejim Assad di Syria.

Sistem IT peluru berpandu mengimbas jantina mempunyai keupayaan untuk menyerang sasaran kawasan kecil dan besar boleh mencecah sehingga jarak sehingga 500 km, yang boleh merosakkan peluru berpandu dan pelancaran roket sistem musuh. Di samping itu, ia boleh menghancurkan mortar jarak jauh dan pesawat helikopter perintah dan pusat saluran komunikasi berkesan.


No comments:

Post a Comment