Bukan sahaja banjir! Jepun memberi amaran kepada pelancong letusan gunung berapi di Gunung Aso




Jepun: Jepun hari ini memberi amaran kepada pelancong untuk menjaga jarak dari Gunung Aso, tempat pelancongan yang popular selepas gunung itu meletus abu berpusar dan asap ke atmosfera Dan ini adalah wabak terbaru yang gunung berapi aktif di antara banyak gunung berapi yang aktif.

Pihak berkuasa Jepun telah memberi amaran kali ketiga selepas pembubaran penerbangannya selepas Aso letusan gunung berapi berasap dan abu yang terletak di pulau selatan Kyushu.
Pihak berkuasa tidak menyediakan laporan berkaitan kemalangan atau kecederaan yang disebabkan oleh gunung berapi yang meletus, tetapi geografi telah memberi amaran kepada pelancong untuk menjauhkan diri dari gunung. Penerbangan-kurangnya di rantau ini daripada 7 dibenarkan keluar semasa letusan abu gunung berapi.




Perlu diingatkan bahawa pada bulan Jun lalu, penyelidik telah menghabiskan 8 bulan yang lalu untuk mencari 6 pendaki yang dilaporkan hilang di pergunungan Ontake selepas letusan gunung berapi yang mengorbankan 12 orang. Ini adalah yang paling teruk kejadian letupan gunung berapi Jepun telah meragut nyawa meletup dalam 90 tahun yang lalu, jumlah penduduk Jepun kira-kira 63 orang kehilangan nyawa mereka dan lain-lain lagi telah cedera, dikebumikan di abu gunung berapi lumpur yang pernah terjadi.




No comments:

Post a Comment