Beribu-ribu orang melarikan diri dari ribut di Taiwan


 Beribu-ribu orang melarikan diri dari ribut di Taiwan


Taiwan - pemindahan beribu-ribu orang telah diadakan di Taiwan pada hari Isnin.
Hujan dan angin kencang diramalkan melalui Taiwan dari petang Isnin dan tanah runtuh pada jam 11 malam. Ombak melanda di timur laut Taiwan, bot nelayan telah dipanggil balik ke pantai.

Biro cuaca Taiwan telah mengklasifikasikan ribut sebagai ribut yang sangat kuat. Biro cuaca Jabatan Balai Cerap Hong Kong telah mengklasifikasikan ia sebagai angin ribut taufan boleh mencapai tahap 227 kilometer per jam.

Hampir 3,000 orang, kebanyakannya pelancong, dipindahkan awal pagi semalam dari Pulau Hijau dan Pulau Orchid, Taiwan dua pulau, tempat pelancongan yang popular. Satu lagi 4,000 orang dipindahkan pada hari Isnin.

Lebih daripada 4 ribu tentera ditempatkan bagi pemindahan dan menyelamat semasa bencana. 100 pusat perlindungan diwujudkan untuk pusat tindak balas kecemasan telah ditubuhkan di utara dan timur Taiwan. 169 penerbangan domestik dan antarabangsa, 59 unit telah dibatalkan di Taipei.

Typhoon Dujuan melalui Pulau Ishigaki, Jepun serta  ke Taiwan. Agensi Meteorologi Jepun memberi amaran bahawa ribut boleh menyebabkan gelombang ke atas laut dengan ketinggian sehingga 13 meter.




No comments:

Post a Comment