95,000 tentera Rusia mulakan latihan besar-besaran




Rusia: Pada Isnin, tentera Rusia telah mulakan latihan besar-besaran yang mempunyai 95,000 askar dari Unit Infantri, laut dan udara.

Baru-baru ini, Rusia amat mengawal kapasiti ketenteraan dengan menguji tenteranya dari rantau Artik ke Timur Jauh, manakala hubungan antara Rusia dan Barat telah jatuh mendadak berikutan krisis di Ukraine.
Latihan ketenteraan dipanggil Center-2015 berlangsung di 20 lokasi yang bertaburan di seluruh Rusia, dari Sungai Volga ke gunung Aral Utah dan Siberia di timur dan di utara Rusia.

Tentera-tentera ini adalah dari negeri-negeri di Keselamatan Pertubuhan Perjanjian Bersama yang diketuai oleh Rusia, yang dipanggil (CSTO) yang dipegang oleh bekas Kesatuan Soviet. Kementerian Pertahanan Rusia berkata permainan perang bertujuan untuk menguji kesediaan pertempuran tentera negara-negara CSTO untuk menguruskan kuasa gabungan itu tentera bagi mana-mana konflik bersenjata antarabangsa.

Latihan permulaan berlaku ketika para pemimpin telah tiba di Tajikistan untuk sidang kemuncak CSTO, yang berlaku pada hari Selasa. Langkah ini akan diadakan sehingga 20 September, termasuk 20 kapal dan 170 pesawat dan berpuluh-puluh kereta kebal.





No comments:

Post a Comment