Lebih daripada 50% orang Melayu tidak menyokong perhimpunan 'baju merah'




Kebanyakan orang Melayu tidak menyokong "baju merah" perhimpunan yang akan diadakan pada Hari Malaysia, kajian yang dijalankan oleh Merdeka Center.

Hanya 24% daripada 516 responden Melayu yang ditinjau berkata mereka telah memihak kepada perhimpunan tersebut, iaitu "untuk menebus maruah bangsa itu".

Keputusan mendedahkan 53% daripada responden tidak menyokongnya, manakala
22% tidak pasti. Kajian itu dijalankan antara 10 September.

Merdeka Center berkata penyokong perhimpunan itu dibezakan bersama-sama jantina, bandar dan luar bandar serta garis sosio-ekonomi.

Perhimpunan itu kebanyakannya mendapat sokongan daripada lelaki (31% berbanding 17% wanita), orang-orang yang lebih tua (27% responden yang berumur lebih daripada 40 berbanding dengan 22% di bawah 40) dan mereka yang mempunyai akses Internet (25% berbanding 22% tanpa akses Internet).

Menariknya, lebih separuh responden (56%) yang mengaku sebagai Barisan Nasional (BN) berkata mereka tidak menyokong perhimpunan tersebut.

Ini berlaku walaupun Setiausaha Agung BN Tengku Adnan Tengku Mansor menggesa semua kaum yang menyokong kerajaan untuk menyertai, manakala Pengerusi BN
Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak akan menghalang mana-mana ahli-ahli Umno daripada menghadiri perhimpunan tersebut.

Kira-kira 60% penyokong pembangkang dan 51% daripada pengundi belum membuat keputusan berkata mereka tidak memihak kepada perhimpunan tersebut, kata Merdeka Center.

Apabila ditanya mengapa mereka menyokong perhimpunan tersebut, 24% memberi alasan yang terdiri daripada mahu menjaga maruah orang Melayu (17%) untuk memaparkan sokongan kepada BN atau Umno (2%) atau untuk membantah Bersih 4 (1%).

Di antara mereka yang tidak menyokongnya, 19% berkata ia adalah kerana perhimpunan itu akan menimbulkan huru-hara, 13% berkata ia tidak mempunyai objektif yang jelas, dan 7% mengatakan ia akan mewujudkan ketegangan kaum.

kajian ini, yang mengikut sesuatu yang sebelum ini berkaitan dengan 29 Ogos Bersih 4 perhimpunan, mendedahkan bahawa pengundi Melayu sebahagian besarnya tidak tertarik kepada isu-isu yang digalakkan oleh pihak penganjur oleh kedua-dua perhimpunan," kata Merdeka Center dalam satu kenyataan akhbar.

"Pada pandangan kami, pengundi Melayu pada masa ini sebahagian besarnya lebih prihatin terhadap isu-isu asas, seperti kos peluang hidup, pekerjaan dan perniagaan serta impak cukai barangan dan perkhidmatan."

Ia menambah bahawa hasil kajian menunjukkan peratusan keluar mengundi akan mencerminkan usaha mobilisasi penganjur, bukannya "Penyertaan menyeluruh daripada pengundi Melayu".

Responden dari seluruh negeri-negeri dan wilayah di Semenanjung telah ditemubual melalui telefon untuk kaji selidik itu,

Mereka dipilih berdasarkan persampelan rawak berlapis bersama-sama kumpulan umur, jantina dan negeri tempat tinggal anda.

Kumpulan seni mempertahankan diri - Negara Persekutuan Persatuan Silat (Pesaka) - menganjurkan "Himpunan Rakyat Bersatu" perhimpunan, juga digelar "baju merah" perhimpunan, di Kuala Lumpur.

Perhimpunan itu dilaporkan untuk menangani Bersih 4 bulan yang lalu, di mana majoriti peserta terdiri daripada bukan Melayu.

Selepas pada mulanya mengisytiharkan ia menyalahi undang-undang, polis kini telah dibenarkan perhimpunan untuk menyala selepas penganjur mendapat kebenaran daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk menggunakan Padang Merbok..



No comments:

Post a Comment