Mayat budak kecil terbaring di pantai Turki






Pada 3 September, media telah menerbitkan cerita yang perlu difikiran dengan menunjukkan gambar-gambar mayat budak kecil berbaring di pantai Turki, manakala pegawai polis sedang memantau kanak-kanak itu.

Kanak-kanak lelaki dari Syria lemas selepas bot mereka karam ketika mereka melakukan perjalanan melarikan diri dari perang di Syria. Ini cukup memberi amaran kepada pemimpin-pemimpin dalam beberapa negara Eropah yang mengabaikan kerana enggan menerima pendatang yang melarikan diri kerana perang.


Pegawai Turki mendakwa bahawa kanak-kanak lelaki muda di atas adalah salah seorang daripada 12 orang yang cuba untuk menyeberangi Laut Mediterranean ke arah pulau Yunani. Malangnya, sebuah bot yang membawa 6 orang tenggelam selepas meninggalkan kawasan Akyarkar di Turki dalam usaha untuk menyeberangi laut ke Aegean 5km dari pulau  yang merupakan tempat yang baik untuk ke negara di Kesatuan Eropah.



Menurut agensi berita Dogan Turki 3 anak-anak kecil dan wanita yang menaiki bot kecil lemas dan kehilangan nyawa mereka sama sekali. 2 yang lain terselamat dan berenang kembali ke pantai dengan selamat.







1 comment: