Kerajaan British bersetuju untuk membuka pintu untuk mendapatkan kira-kira 15,000 pelarian Syria




Aliran pelarian Syria ke Eropah lebih banyak pada 7 September hari ini, canselor, Encik George Osborne memberitahu BBC, berkata: kerajaan British akan bersetuju untuk membuka pintu menerima 15,000 pelarian dan bajet pelarian Syria ribuan juta dolar untuk pembinaan kem rumah pelarian.

Encik George Osborne berkata 'jika ada kekurangan lagi, kita perlu berusaha lebih untuk membantu pelarian dan ini adalah yang terbaik untuk semua.
UK, 12 bilion pakej dolar Amerika, ditambah pula dengan Syarikat bantuan asing akan disediakan kepada pihak berkuasa tempatan untuk membantu mereka menguruskan kos pembinaan rumah yang menerima pelarian.'




Perdana Menteri, David Cameron telah memberikan butir-butir rancangan kerajaan dalam satu kenyataan bersama mengenai isu itu pada hari Isnin, 7 September, selepas melihat gambar-gambar pelarian kanak-kanak mati di pantai Turki selepas gagal menaiki bot melalui perlindungan laut. Isu ini juga merupakan bantahan antarabangsa terhadap krisis asing di Eropah.


Perdana Menteri, David menambah bahawa 'kita perlu menggalakkan mereka, terutama keluarga yang mempunyai anak kecil tidak perlu melakukan perjalanan yang sangat berbahaya untuk menyeberangi laut Mediterranean,

Dalam pertemuan itu, Perdana Menteri juga telah merancang untuk melancarkan serangan udara di Syria bulan depan, dan untuk meyakinkan pembangkang sokongan Parti Buruh dalam operasi seterusnya.












No comments:

Post a Comment