Dewi pesawat terbesar di dunia, yang boleh terbang dan mendarat di atas air dan di darat





China: China telah mengumumkan bahawa ia telah mulakan pemasangan dewi pesawat Jiaolong AG600, pesawat terbesar boleh terbang dan mendarat di atas air dan tanah mengikut pelepasan Business Times Antarabangsa.

Ini pesawat berskala besar telah ditubuhkan di wilayah Guangdong, dan pemasangan akhir akan siap pada akhir tahun 2015 dan penerbangan ujian pertama diadakan pada pertengahan 2016.





Pesawat Dewi dilengkapi dengan enjin turboprop WJ-6 4 pesawat yang boleh terbang dengan jarak melebihi 5,500 kilometer. Ia boleh menampung berat maksimum 60 tan, dan juga membawa 50 orang.

Pesawat AG600 mampu terbang dan mendarat di atas air dan tanah, yang berguna bagi banyak negara-negara kaya seperti Malaysia dan Pulau  Zealand.


Tetapi beberapa bulan yang lalu, penganalisis berkata strategi dewi tentera AG600 jet direka untuk operasi di Laut China Selatan, manakala China sedang membina pulau buatan Ia adalah berguna untuk menghantar senjata dan peralatan ketenteraan melalui kapal terbang ke pulau-pulau buatan di kawasan yang dipertikaikan.






No comments:

Post a Comment