Boeing mengkaji serpihan kapal terbang dan semakin percaya milik Malaysia Airlines penerbangan MH370




Boeing berkata Jumat ia akan menghantar satu pasukan teknikal ke Perancis untuk mengkaji serpihan pesawat yang berkuasa semakin percaya adalah dari Malaysia Airlines penerbangan MH370, yang hilang pada Mac 2014.

"Atas permintaan pihak berkuasa penerbangan awam menyiasat, Boeing akan menghantar satu pasukan teknikal untuk membantu dalam menganalisis bahagian yang terdapat di Pulau Reunion," kata syarikat itu dalam satu kenyataan.

"Matlamat kami, bersama-sama dengan industri penerbangan global keseluruhan, terus menjadi bukan sahaja untuk mencari kapal terbang, tetapi juga untuk menentukan apa yang berlaku - dan mengapa," kata gergasi aeroangkasa Amerika Syarikat.

Boeing enggan mengulas lanjut, dan tidak memberikan butiran mengenai jumlah kakitangan yang akan digunakan.

Pihak berkuasa memburu pesawat yang hilang berkata Jumaat mereka adalah "semakin yakin" bahawa bangkai yang ditemui di sebuah pulau Lautan Hindi adalah dari jet malang.

Serpihan, yang terdampar di pulau Perancis La Reunion, dijangka akan diterbangkan ke tapak ujian di Perancis berhampiran bandar Toulouse untuk analisis oleh pihak berkuasa penerbangan.

Pegawai Malaysia berkata Jumaat serpihan itu dari Boeing 777, pesawat yang digunakan dalam penerbangan.

A komersial Air France penerbangan membawa serpihan itu disebabkan mendarat di lapangan terbang Orly Paris pada pagi Sabtu pada kira-kira 6:00 (0400 GMT). Ia akan dihantar ke Toulouse untuk analisis di makmal Kementerian Pertahanan.

Pegawai Perancis berkata analisis bahagian sayap itu akan bermula pada hari Rabu, bersama-sama dengan pemeriksaan bahagian-bahagian sebuah beg ditemui berdekatan.

Malaysia Airlines penerbangan hilang pada 8 Mac 2014 dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing. Terdapat 239 orang di atas kapal.




Sumber AFP



No comments:

Post a Comment