Ribut taufan di Filipina



Ribut taufan di Filipina


Banyak keadaan, ribut baru mengancam, menyebabkan hujan lebat di selatan Filipina, manakala penduduk di kawasan pertanian di utara mengalami pahit Typhoon Taylor dalam beberapa hari lepas.

Ribut baru, yang dinamakan Yu «Onyok» arah pulau Mindanao di selatan Filipina sebagai ribut Taylor baru sahaja pergi, meninggalkan 20 mati.

Taylor Storm keluar dari Lautan Pasifik dan melanda timur Filipina, yang menyebabkan banjir yang serius di utara dan tengah Filipina, hampir seminggu penuh.
Walaupun ribut peluru berpandu Taylor telah keluar dari Filipina pada hari Rabu, dan juga dalam ketinggian banjir kira-kira 1 meter masih dilindungi di kawasan pertanian. Banjir dijangka meningkat memandangkan air dari kawasan-kawasan lain di pulau Luzon telah mengalir ke dataran Pusat.

Filipina mengalami serangan dari 20 ribut setahun, majoriti ribut ini membunuh orang, tetapi biasanya ia telah diserang di pulau utara Mindanao. Baru-baru ini ribut melanda di pulau selatan Mindanao, yang membuat orang tidak bersedia menanggung akibatnya.

Pada tahun 2011, ribut tropika Hawa, Rusia menyerang pulau Mindanao, membunuh lebih daripada 1,200 tahun selepas Taufan Bopha telah diserang di kawasan yang sama, membunuh sehingga 1,900 orang.






No comments:

Post a Comment