Penyerang paris Samy Amimour dikebumikan di kubur yang tidak bertanda


Penyerang paris Samy Amimour dikebumikan di kubur yang tidak bertanda



Salah seorang dari lelaki yang menyerang tempat muzik Bataclan di Paris pada 13 November telah dikebumikan pada malam Krismas di pinggir bandar utara, laporan berkata. Samy Amimour merupakan satu daripada tiga pengebom berani mati yang membunuh 90 orang di sebuah konsert rock.

Beliau dikebumikan di tanah perkuburan di Seine-Saint-Denis, di mana beliau dibesarkan dan di mana ibu bapanya hidup. Hanya beberapa orang telah menghadiri dan kubur tidak bertanda.
Seramai 130 orang terbunuh dalam serangan militan di Paris.

Amimour, 28, dipercayai untuk menjadi yang pertama daripada penyerang untuk dikebumikan.
Le Journal du Dimanche melaporkan bahawa pengebumian itu berlaku lewat pada 24 Disember di La Courneuve perkuburan antara kaum selepas ia ditutup kepada orang ramai.

Ia berkata jenazah hilang di sebalik pokok-pokok dan dinding konkrit, dan majlis itu kemudian diadakan secara rahsia dan dihadiri hanya oleh beberapa orang. Ibu bapa Amimour yang mengambil langkah berjaga-jaga untuk memastikan bahawa plot perkuburan tidak dapat dikenal pasti, menurut laporan. Pihak berkuasa bimbang ia boleh menjadi sama ada kuil atau sasaran serangan.
Rakyat Perancis mempunyai hak untuk dikebumikan di mana mereka tinggal, di mana mereka meninggal dunia atau dalam plot keluarga.

Amimour telah didakwa dengan kesalahan keganasan pada tahun 2012 atas dakwaan dia telah merancang untuk pergi ke Yaman. Dia telah diletakkan di bawah pengawasan kehakiman tetapi kemudian hilang dari radar, menyebabkan pihak berkuasa untuk mengeluarkan waran tangkap antarabangsa. Ia kemudiannya mendedahkan beliau telah mengembara ke Syria dan kemudian kembali ke Perancis.






Penyerang paris Samy Amimour dikebumikan di kubur yang tidak bertanda













No comments:

Post a Comment