Serangan seks ke atas wanita di Cologne pada malam Tahun Baru





Serangan seks ke atas wanita di  Cologne pada malam Tahun Baru


Canselor Jerman Angela Merkel telah menyuarakan kemarahan atas serangan seksual dan kecurian yang kumpulan-kumpulan lelaki yang dikenakan ke atas wanita di Cologne pada malam Tahun Baru.

Wanita telah dibuat sekurang-kurangnya 90 aduan jenayah kepada polis mengenai gangguan oleh kumpulan-kumpulan di stesen kereta api utama Cologne pada malam Khamis. Jerman telah terkejut dengan skala serangan, melibatkan banyak kumpulan mabuk dan agresif lelaki muda.

Saksi dan polis berkata, orang-orang itu penampilan Arab atau Afrika Utara. Puan Merkel dipanggil Cologne Mayor Henriette Reker pada hari Selasa dan menyatakan "kemarahan atas serangan ini menjijikkan dan serangan seksual" beliau. Canselor itu berkata segala-galanya mesti dilakukan "untuk mencari pelaku dengan cepat dan secara menyeluruh mungkin dan menghukum mereka, tanpa mengira asal-usul atau latar belakang mereka".

Sehingga 300 wanita menunjukkan terhadap keganasan berhampiran tempat kejadian serangan pada petang Selasa. Satu pelekat berbunyi: "Puan Merkel Di manakah anda Apa yang anda katakan ini penggera kami!?!" Terdapat perdebatan sengit di Jerman mengenai pelarian dan pendatang yang tiba di nombor rekod tahun lepas. Tetapi Datuk Bandar Reker menggesa orang ramai agar tidak membuat kesimpulan tentang penyerang Cologne.


Serangan seks ke atas wanita di  Cologne pada malam Tahun Baru


"Ia sama sekali tidak wajar, untuk menghubungkan kumpulan yang muncul untuk datang dari Afrika Utara dengan pelarian," katanya, selepas rundingan krisis dengan pihak polis.
Ketua Polis Cologne Wolfgang Albers memanggilnya "satu dimensi baru mengenai jenayah" dan menolak kritikan terhadap pengendalian pasukannya pada malam itu.

Wanita juga disasarkan dalam Hamburg Stuttgart dalam serangan yang sama, tetapi pada skala yang lebih kecil. Di Cologne sekurang-kurangnya seorang wanita telah dirogol dan ramai yang meraba, termasuk seorang anggota polis sukarelawan.


Serangan seks ke atas wanita di  Cologne pada malam Tahun Baru


Seorang lelaki menceritakan bagaimana pasangan dan anak perempuannya berusia 15 tahun telah dikelilingi oleh orang ramai yang besar di luar stesen dan beliau tidak dapat membantu. "Penyerang menarik perempuan itu dan payudara pasangan saya dan meraba mereka di antara kaki mereka."
Kebanyakan jenayah dilaporkan kepada polis.

Seorang anggota polis memberitahu Express laman web berita di bandar ini bahawa dia telah menahan lapan suspek. "Mereka semua pencari suaka, membawa salinan sijil-sijil kediaman mereka," katanya.
Walau bagaimanapun, tidak ada pengesahan rasmi bahawa pencari suaka telah terlibat dalam keganasan. Kemasukan pendatang Jerman 'mencetuskan perarakan oleh pergerakan anti-Islam Pegida tahun lepas.


Serangan seks ke atas wanita di  Cologne pada malam Tahun Baru


Polis telah dikerahkan di luar stesen kerana orang ramai pada malam Tahun Baru, tetapi gagal untuk mengesan serangan yang banyak, menurut laporan

Pasaran Krismas cantik dan suasana zaman pertengahan mungkin kelihatan indah, tetapi pada Krismas dan Tahun Baru Kawasan di sekitar Cologne Cathedral adalah zon terkenal bahaya apabila terdapat pencopet dan kecurian.

Sekarang gangguan seksual, dan dalam satu kes rogol, puluhan wanita telah mengejutkan Jerman.
Apa yang amat membimbangkan ialah bahawa serangan nampaknya telah dianjurkan. Kira-kira 1,000 orang muda tiba dalam kumpulan yang besar, seolah-olah dengan niat tertentu menjalankan serangan ke atas wanita.

Polis di Hamburg kini melaporkan kejadian sama di Malam Tahun Baru di kawasan parti St Pauli. Seorang ahli politik berkata ini adalah hanya sebahagian kecil daripada bilangan itu. Cologne akan mengadakan acara karnival pada bulan Februari, dengan ratusan ribu pengunjung dijangka di jalan-jalan, kerana pada malam Tahun Baru.

Ketua polis berkata, "tingkah laku penyerang 'kian membimbangkan bagi saya, juga kerana karnival".
Selepas mesyuarat krisis beliau berkata lebih banyak polis akan ditempatkan di acara-acara bandar besar dan kamera pengawasan tambahan akan dipasang.

Datuk Bandar Reker dijanjikan langkah-langkah pencegahan awal daripada karnival ini. Pihak berkuasa akan memberi amaran kepada wanita muda tentang risiko yang mungkin dan "memberi penjelasan yang lebih baik kepada orang-orang dari budaya lain tentang maksud karnival", katanya.

"Kita perlu untuk mengelakkan kekeliruan di sini, kira-kira apa yang dikatakan kelakuan gembira dan apa yang benar-benar berasingan daripada keterbukaan, terutama dalam tingkah laku seksual," katanya.
Beliau menyifatkan serangan "yang besar salahnya", berkata "kita tidak boleh membenarkan ini menjadi kawasan tanpa undang-undang".

Seorang wanita British di Cologne berkata bunga api telah dilontarkan ke kumpulannya oleh lelaki yang bercakap bukan Jerman atau Bahasa Inggeris. "Mereka cuba untuk memeluk kami, mencium kami. Seorang lelaki mencuri beg rakan saya," katanya kepada BBC. "Satu lagi cubaan untuk membawa kami ke dalam 'teksi persendirian' beliau. Saya telah berada dalam keadaan yang menakutkan dan juga mengancam nyawa dan saya tidak pernah mengalami apa-apa seperti itu."

Laman web berita Cologne Koelner Stadt-Anzeiger berkata suspek sudah diketahui polis kerana pickpocketing kerap dalam dan di sekitar stesen pusat.






No comments:

Post a Comment