Militan isis menahan beratus-ratus rakyat dari bandar Deir Ezzor serta melakukan penyeksaan dan pembunuhan


19 Januari 2016



Militan isis menahan beratus-ratus rakyat  dari bandar Deir Ezzor serta melakukan penyeksaan dan pembunuhan


Militan Islam menahan beratus-ratus rakyat dari bandar Deir Ezzor, yang telah dikepung dikelilingi di timur Syria. Lebih daripada 400 banduan anggota keluarga angkatan tentera sukarelawan yang setia kepada Presiden Syria Bashar al-Assad ditahan ketika negara Islam diserang rantau jiran barat laut bandar dan kampung berdekatan, Sabtu lalu.

Sekurang-kurangnya 135 orang terbunuh termasuk 85 rakyat dan aktivis Assad, 50 orang meninggal dunia dalam serangan itu, menurut agensi pemantauan Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia. Media kerajaan Syria telah menyediakan beberapa data terbunuh sehingga 300 orang. 

Deir Ezzor adalah salah satu daripada beberapa kawasan lain di Syria, yang berada di bawah pengepungan, manakala tentera kerajaan terhadap kumpulan pelampau dan negara-negara Islam untuk berlawan antara satu sama lain untuk menguasai wilayah.

Menurut kerajaan tentera BBC, dalam pengepungan dikelilingi beberapa kawasan di sekitar ibu negara, Damsyik, termasuk bahagian-bahagian di bandar Ghouta timur dan pinggir bandar barat serta kawasan gunung Ekologi Baghdad, Niniwe dan Maria Magdalena. 

Manakala kebangkitan kuasa telah menguasai kampung, Fukushima dan wilayah-wilayah Fred Elias di wilayah Idlib dan bahagian dikelilingi kerajaan di Deir Ezzor.

Rakyat telah dihalang daripada meninggalkan kawasan itu dan mengalami kekurangan makanan, air dan ubat-ubatan. Sebilangan kecil orang dilaporkan telah meninggal dunia kerana kekurangan nutrisi. 

Militan mengetuai serangan pada hari Sabtu dengan seorang pengebom berani mati, dan strategi infantri penyeksaan kumpulan dan membunuh.





No comments:

Post a Comment