Pertempuran untuk Pathankot pangkalan udara India memasuki malam kedua



Pertempuran untuk Pathankot pangkalan udara India memasuki malam kedua


Pertempuran antara tentera India dan militan yang menyerang pangkalan tentera udara di Pathankot berhampiran sempadan Pakistan telah memasuki satu malam kedua.

Sekurang-kurangnya empat penyerang dan tujuh askar India telah meninggal dunia setakat ini. Tidak jelas sama ada semua militan terbunuh, dengan Setiausaha Dalam Negeri itu berkata dua lelaki itu masih bebas.

Serangan itu dilihat sebagai satu tamparan kepada inisiatif keamanan Indo-Pakistan jelas dilancarkan hanya beberapa hari lalu.

Harapan untuk cair dalam hubungan dibangkitkan selepas Perdana Menteri India Narendra Modi telah membuat lawatan yang tidak dijangka kepada rakan sejawatannya dari Pakistan beliau, Nawaz Sharif. Tembakan dan letupan kedengaran di pangkalan pada hari Ahad, lebih daripada satu hari selepas serangan bermula.

Jabatan Negara Amerika Syarikat Kementerian Luar Pakistan dan telah mengutuk serangan itu. Helikopter India terbang di atas asas dalam Pathankot Image.

Pertempuran untuk Pathankot pangkalan udara India memasuki malam kedua

Helicopoters telah terlibat dalam operasi untuk mendapatkan asas

Serangan itu bermula sebelum subuh pada hari Sabtu, apabila sekumpulan lelaki bersenjata memakai pakaian seragam tentera India masuk ke dalam rumah kediaman pada asas.

Waktu tembakan berat diikuti, dan helikopter dilihat menembak. Pada petang Sabtu, kata polis asas telah diperolehi.

Walau bagaimanapun, tembakan dilaporkan pada pagi Ahad.
Seorang pegawai kanan kerajaan, Home Setiausaha Rajiv Mehrishi, tentera telah berjuang sekurang-kurangnya dua lelaki bersenjata yang telah dikepung.

Sekurang-kurangnya satu letupan disyaki telah disebabkan oleh bom tangan telah didengar pada hari Ahad. Laporan berita tempatan berkata seorang tentera dari unit komando terbunuh.



Pertempuran untuk Pathankot pangkalan udara India memasuki malam kedua

Polis India mencari seorang penunggang motosikal di Punjab stateImage copyrightEPA
Kapsyen imej

Negeri Punjab India berjaga-jaga berikutan serangan identiti penyerang tidak jelas. Beberapa pegawai keselamatan India mencadangkan Islam kumpulan militan Jaish-e-Mohammed.
India berkata kumpulan itu disokong oleh Pakistan, tetapi Islamabad menafikan.

Pada bulan Julai tujuh orang terbunuh dalam serangan yang sama apabila lelaki bersenjata menyerbu sebuah balai polis di daerah Gurdaspur berhampiran. Tiga penyerang di Gurdaspur terbunuh selepas kebuntuan 12 jam dengan polis.

Pathankot pangkalan tentera udara ialah kira-kira 430km (270 batu) ke utara ibu negara India, Delhi dan berada di jalan yang menghubungkan Kashmir yang ditadbir India dengan negara lain di negara ini.

Yang ditadbir India Kashmir telah menyaksikan pemberontakan lama berjalan terhadap pemerintahan dari Delhi, dan Kashmir telah menjadi flashpoint dalam hubungan antara Pakistan dan India selama hampir 70 tahun sejak merdeka.










No comments:

Post a Comment