Amerika Syarikat bersedia untuk menghantar kapal perang ke pulau-pulau yang berhampiran pertikaian Laut China Selatan



Amerika Syarikat bersedia untuk menghantar kapal perang ke pulau-pulau yang berhampiran pertikaian Laut China Selatan


Washington: Seorang pegawai pertahanan mendedahkan pada hari Khamis bahawa Amerika Syarikat sedang bersedia untuk menghantar kapal perang ke pulau buatan di Laut China Selatan untuk menunjukkan bahawa ia tidak menganggap ada milik China.

Financial Times telah mengesahkan bahawa kapal perang Amerika Syarikat ke rantau ini pada jarak kira-kira 12 batu (20 kilometer), yang terletak berhampiran pulau Cina. Akhbar The Navy Times memetik pegawai AS berkata operasi itu akan dilaksanakan dalam tempoh beberapa hari akan datang yang kini sedang menunggu arahan daripada pentadbiran Obama. Satu lagi pegawai pertahanan enggan mengulas mengenai apa-apa keputusan kerajaan.
Setiausaha Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat Ash Carter berkata bulan lepas, bahawa Tentera Laut Amerika Syarikat akan terbang seperti yang pernah dilakukan di seluruh dunia selagi undang-undang membenarkan.

Menurut CNN melaporkan, China Memberi amaran terakhir kepada pesawat peninjau P8-A Syarikat Poseidon yang terbang ke dekat pulau maya itu.

Sumber: Reuters

No comments:

Post a Comment