Lebih daripada 70 ribu pelarian menyeberang ke Eropah pada 2015


Lebih daripada 70 ribu pelarian menyeberang ke Eropah pada 2015

Hanya EU agensi sempadan Frontex berkata pada hari Selasa bahawa lebih daripada 710,000 pelarian telah menyeberangi ke Eropah dalam tempoh 9 bulan pertama 2015 telah meningkat berbanding 2014, hanya terdapat 282,000 orang.

Ejen yang berpangkalan di ibu negara, Warsaw, Poland angka-angka yang dikeluarkan terbaru adalah hari selepas ejen bagi Pelarian Bangsa-Bangsa Bersatu berkata, rancangan untuk menyusun kedudukan baru Kesatuan Eropah untuk pelarian yang melarikan diri daripada peperangan dan kemiskinan di Timur Tengah dan Afrika Utara tidak cukup untuk menyelesaikan ini.

Laporan itu menunjukkan bahawa jumlah bilangan pelarian Eropah yang melintasi sempadan dalam tempoh 9 bulan terakhir tahun ini meningkat lebih daripada 710,000 orang, banyak pulau-pulau Yunani telah dipengaruhi sebahagian besar daripada aliran pelarian. Walau bagaimanapun, bilangan pelarian telah menurun daripada 190,000 pada bulan Ogos kepada 170,000 pada bulan September.

Agensi Frontex menyeru semua negara anggota EU untuk memberi sokongan tambahan pengawal sempadan untuk menangani aliran pelarian merentasi sempadan Eropah. Bantuan tambahan amat diperlukan, terutamanya Greece dan Itali, untuk membantu mendaftar dan menentukan identiti pelarian yang baru tiba. EU juga bersedia untuk menganjurkan sidang kemuncak ini mengenai isu itu pada 15 dan 16 Oktober.



No comments:

Post a Comment