Kerajaan Thailand meminta para petani untuk menanam tanaman lain


Kerajaan Thailand meminta para petani untuk menanam tanaman lain

Thailand: Kerajaan Thailand telah menggesa supaya petani di seluruh negara bertukar kepada tanaman lain kerana negara sedang menghadapi kemarau, menurut media tempatan.

Sansern Kaewkamnerd jurucakap kerajaan Thailand berkata bahawa petani boleh menanam tanaman seperti jagung untuk ternakan dan kacang. Ini adalah satu cadangan bahawa petani boleh mempertimbangkan dengan teliti berdasarkan prinsip sukarela.

Panggilan itu dibuat selepas petani di kota Khan Chan, Singapura telah menyuarakan rasa tidak puas hati dengan permintaan kerajaan bahawa mereka mengelakkan beras di luar musim hujan. Jika ya, petani akan perlu menghabiskan tiga bulan di ladang-ladang dan mula menuai.

Musim kering di Thailand akan bermula bulan depan. petani  akan menghadapi masalah kekurangan air dalam pertanian kerana kemarau ini. Di samping itu, hujan lebat tahun ini adalah lebih rendah daripada sebelumnya.

Jurucakap itu berkata empangan besar dilaporkan sangat rendah tahap air, dan terdapat banyak kawasan di negara ini bergelut dengan masalah kekurangan air. Kemarau bertambah buruk pada tahun hadapan, dan terutamanya dalam bidang-bidang di kawasan tengah akan terjejas.

Beliau mendakwa bahawa kerajaan telah berusaha sedaya upaya untuk membantu petani seperti pembiayaan untuk menggali telaga, banyak pilihan pewujudan pekerjaan baru muncul untuk mencipta hujan.



No comments:

Post a Comment