Mengapa AS mahu Turki menghantar tentera ke sempadan Syria?


Mengapa AS mahu Turki  menghantar tentera ke sempadan Syria?


Pentadbirannya Obama inginkan keselamatan dan jaminan sempadan selamat dengan Syria untuk mengelakkan kumpulan ISIS Negara Islam dan kumpulan pengganas lain daripada penyeludupan senjata, manusia dan bekalan keluar ke Syria, tetapi penyelidik geopolitik di Bangkok, Thailand, Encik Tony Cartalucci mendakwa bahawa Amerika Syarikat dan Turki telah menjadi sasaran kehinaan dunia.

Washington mempunyai lebih daripada 3 ribu tentera akan dipindahkan ke sempadan. Khususnya, bilangan askar hanya cukup untuk mewujudkan zon keselamatan (Zon Selamat) di Syria, menurut penilaian Pentagon. Ini bukan satu perkara rawak Cartalucci percaya bahawa jika itu demikian, ia akan dapat mewujudkan senario rumit.

Para penyelidik menganggap bahawa Barat mungkin cuba membuat serangan ke Syria di bawah gambar provokasi di sempadan, kemudian menyeberang ke Syria.

Ini boleh menjadi projek yang baik sejak tentera kerajaan Syria dengan sokongan daripada tentera Rusia adalah untuk membuahkan hasil, dan menolak negara Islam dari kawasan kuat mereka duduki di Syria. Beliau mencadangkan bahawa Rusia perlu membuat segala usaha untuk mencegah perkara ini melalui cara diplomatik.

Diplomasi adalah untuk mewujudkan kepolisan sempadan atau pasukan pengaman di sempadan Syria menghormati kedaulatan Turki.




No comments:

Post a Comment