Bilangan mereka yang dibunuh oleh hukuman mati di negara-negara Arab meningkat tertinggi dalam dua dekad



Bilangan mereka yang dibunuh oleh hukuman mati di negara-negara Arab meningkat tertinggi dalam dua dekad


Arab: Kumpulan hak asasi Amnesty International mempunyai suara yang kuat untuk amaran supaya berhenti dan tidak lagi mempunyai hukuman mati di Arab Saudi, di mana sekurang-kurangnya 151 orang terbunuh tahun ini.

Hukuman terkini berlaku atas tuduhan membunuh polis yang cuba untuk menangkap tahanan kerana mengedar dadah, sesuai dengan tuntutan Kementerian Dalam Negeri berkata. Unit Amnesty International berkata, "Setakat ini dalam 2015 orang biasa yang akan dilaksanakan pada setiap hari."

Ejen berkata kadar ini adalah peningkatan agak besar dalam bilangan hukuman mati pada tahun-tahun kebelakangan ini, "ia lebih daripada sehingga 90 orang untuk tempoh 1 tahun." Tahun lepas, terdapat 90 kes dalam pelaksanaan pelampau alam konservatif. "Masa lalu bermakna peningkatan sebanyak 68% dalam hukuman mati," keseluruhan tahun 2014.

Jumlah kematian tahun ini adalah jumlah tertinggi sejak 1995, apabila pelaksanaan 192 kes telah direkodkan, menurut kumpulan Hak Asasi Manusia, yang beribu pejabat di London, berkata. Mengutuk Arab Saudi umumnya menjalankan hukuman memenggal kepala dengan pedang.


No comments:

Post a Comment